Thursday 17 October 2013

Pilih-Atur dan Gabungan

Assalamualaikum .. 


  Satu tajuk yang begitu famous dalam Kertas 1 kerana dia wajib datang. Dan sesungguhnya, pelajar wajib menjawabnya. 

Make it in a simpler way .. 

Permutations iaitu Pilihatur ialah satu proses yang mana melibatkan pemilihan objek untuk MENYUSUN semula dalam tatatertib yang berbeza. 

Combinations iaitu Gabungan ialah satu proses yang mana melibatkan pemilihan objek juga tapi tujuannya untuk MENGGABUNGKAN objek tadi dalam beberapa kumpulan. 

Kesimpulannya, Permutations mementingkan susunan manakala Combinations tidak ambil kisah dengan susunan. Ikut suka hati jee. Haha. 

Contoh lain kali eah~ Tak sempat la pulak. Asal faham, ok la tuu. Reti beza, reti guna. 

Peace !! 

Good Luck AddMath SPM 2013! A few weeks to go .. Ganbatte!

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. 10 pelajar berhasrat untuk mengambil bahagian dalam tiga pertandingan 4 peserta diperlukan untuk pertandingan koir, 3 peserta untuk pertandingan kuiz dan 2 peserta untuk pertandingan lis esei. Cari bilangan cara untuk menilih peserta dengan kendaan setiap pelajar hanya dibenarkari untuk mengambil bahagian dalam satu pertandingan sahaja . Mcm mna nk jawab soalan ni

    ReplyDelete

Ada pertanyaan? Ada simbol-simbol tertentu yang diperlukan? Jangan risau, cuba lihat di bahagian 'gadget' simbol yang telah saya sediakan.

Saya akan jawab soalan anda selagi boleh :)

Fungsi Gubahan - Mencari Salah Satu Fungsi dalam Fungsi Gubahan

Assalamualaikum.  Topik ini saya dah pernah muat naik 11 tahun yang lalu. Ketika itu, saya masih muda remaja. Belum masuk universiti. Jadi, ...