Friday 4 January 2013

Dear Math ..


Diberi AB = 3 cm, BC = 4 cm. Cari x. Pernah rasa putus asa tak nak mencari nilai uknowns?

Bersabarlah, nak cari ilmu kan? Nak buat apa-apapun kena ada sabar. Nak telaah ilmu, kesabaran kena tinggi. Kelmarin, saya ada post tajuk-tajuk Matematik dan Matematik Tambahan yang telah saya pelajari. Sesungguhnya, aku merindui saat-saat itu. Nak masuk kelas, mengaji giler giler macam dulu.

Tiap-tiap hari buat latihan Matematik. Semasa baru melangkah masuk Form 4, almaklumlah awal tahun. Minggu pertama tu memang tak belajar. So, saya cuba untuk ambil masa belek-belek buku AddMaths. Tambahan pula, dalam bahasa Melayu. Wah! Lagi mudah nak faham.
Tajuk first? Fungsi laaa, apa lagi. Penuh dengan anak panah. Dalam kepala, banyak dah soalan berlegar-legar. Ini apa? Itu apa? Ish!

Hidup penuh dengan soalan. Rasa nak putus asa pun ada. Haha. Tapi, Allah masih bagi kekuatan. Try juga jawab soalan. Kalau dapat jawapan tu, rasa macam ... Oh! Gembiranya! Selepas minggu pertama tu, cikgu dah mula mengajar. Cikgu AddMaths semasa saya Form 4 nama Cikgu Wan Norhasliza. Tumpuan tu penuh la juga kalau masa AddMaths. Tapi, kalau matapelajaran lain, tersengguk, tersengguk-sengguk. Haha.

Dalam Matematik Tingkatan 4, ada satu bab tu. Memang serius mengantuk! Tak tahula apa yang cikgu ajar. Matematik pun Cikgu Hasliza yang ajar. Bab 4 : Penaakulan Matematik - Mathematical Reasoning. Antejadian, jika maka, ohhhh. Tapi, jangan risau! Tajuk tu paling mudah nak skor, tupun kalau berhati-hati. Haha.

Saya budak sekolah Arab. Kalau Tingkatan 4, ada satu peperiksaan di penghujung Oktober. SMU. Sijil Menengah Ugama. Jadi, subjek-subjek SPM memang tak akan habis belajar. AddMaths hanya dapat belajar sehingga bab 6 sahaja. Kalau Matematik, bab 6 juga. Tupun tak sempat habis. Pokoknya, memang semua subjek SPM tak sempat habis.

Jadi, semasa Form 5 tu, memang kena usaha sungguh-sungguh la. Nak backup balik apa yang tertinggal. So, pelajaran yang backup sendiri sejak awal tahun lagi ialah AddMaths. Semangat sungguh! The best subject!
Saya pinjam buku teks Form 4 dengan SPBT. Baca la juga, baca, baca, baca juga. Buat latihan. Buku teks memang membantu. Penerangannya jelas.

Tusyen macam mana? Jujurnya, saya tidak mengambil sebarang tusyen. Masa tidak mencukupi. Cukuplah guru-guru di sekolah menjadi pembimbing sepenuh masa. Saya sayang cikgu-cikgu saya! Tidak bermakna kalau ambil tusyen tu tak sayang cikgu. Anggaplah nak timba ilmu lebih banyak lagi :)

6 tajuk awal Form 4, memang ok la jugak. Semasa exam mid-year, tup tap tajuk Differentiation masuk! Tergamam eden! Haha. Sebab tajuk Differentiation boleh dikatakan adik beradik dengan tajuk Integration. Jadi, kalau adik ada, abang pun kena ada. Different abang, Integrate adik. Macam tu kan? Haha. Memang tak jawab terus soalan tu. Dah la tajuk Integration pun susah. Susah sebab latihan kurang.

Itu semasa jawab kertas 1. Semasa kertas 2, satu lagi kejutan. Trigonometric Functions masuk juga. Cikgu tak pernah ajar apa-apa tajuk ni. Tinggal terus. Linear Law pun tak jawab, ponteng kelas kan. Haha. Moralnya, janganlah ponteng kelas walaupun sekali. Jika ada alasan munasabah, tak apalah.

Exam midyear memang jadi pembara semangat. Dapat markah AddMath tu, gembira juga la. Bersyukur. Tapi, dengan markah tu la buatkan saya lebih semangat. Semangat! Buku teks ada. Mengaji dengan buku teks sajalah. Wikipedia ada, mengaji dengan Wikipedia pun jadi. Dan semasa trial Julai, Alhamdulillah, meningkat. Soalan pun banyak yang dapat dijawab.

Selepas trial tu, saya ajak kawan saya untuk buat study group. Saya mengajar, tapi buat macam study group. Sebab bukan semua soalan saya dapat jawab. Dan sekali lagi, Alhamdulillah. Berkat ilmu dikongsi mungkin, makin banyak ilmu yang saya dapat. Mengajar dan belajar. Memang menarik. Buat tiap-tiap hujung minggu. Last last, budak perempuan sekelas pun minta ajar sama. Ok, saya terima. Mencuba untuk menjadi guru. Tapi, saya asingkan. Lelaki buat petang jumaat, perempuan pagi sabtu. Yang lelaki punya, banyak kali juga buat. Kalau perempuan, beberapa minggu sahaja. Tertembung dengan banyak program.

Kelas paling last sekali buat, sehari sebelum exam AddMath SPM. Kelas tu, buat tak beritahu cikgu. Tiba-tiba pula cikgu ada dalam kelas. Tergamam kitaorang. Nasib baik la cikgu buat sebentar sahaja. Nak ajar tajuk Linear Programming sahaja.

Kitaorang mula pukul 11, rehat untuk Zohor, then sambung sesi petang. Memang memenatkan jadi cikgu. Penat! Indeed!

Hari exam tu, Alhamdulillah. Soalan agak mudah. Tapi, soalan Progressions tak keluar di Kertas 2. Sebelum ni, tajuk tu wajib keluar. Tapi, tahun tu tak ada. Untung juga. Soalan GP biasanya susah. Kalau AP, mudah sedikit. Allah ... rindu sungguh.

Kalau nak cerita ni, memang tak akan habis. Moralnya, nak capai kejayaan bukan mudah. Kena lalu jalan berliku, tempuh onak duri. Cewah, ayat! Haha. Saya harap, pelajar-pelajar yang mengambil AddMaths tidak mudah berputus asa. Putus asa itu perkara normal, tapi jangan lama-lama. Positifkan pemikiran. Insya-Allah, boleh! Aku boleh! Pujuk diri sendiri. Buat study group. Macam mana? Haa, itu tertakluk kepada cara masing-masing. Kalau saya, saya pilih satu kelas dan mengajar! Sebab? Boleh elak daripada perbualan kosong. :)

Kalau belajar Prinsip Perakaunan, ada satu istilah "Entiti Berasingan". Tak nak hurai panjang, cuma nak kata bahawa kalau kita nak study, buat cara nak study. Jangan campur dengan perkara lain. Asingkan. Fokus.

Your focus need more focus. Haa, kata-kata Dr. Syukri semasa ceramah.
Ok lah, semoga berjaya kepada calon SPM 2013. 2013 masih muda, masih ada masa untuk anda bergerak/berlari/merangkak. Pilih sendiri yang mana anda mahu. Tepuk dada, tanya akal.

Waallahu a'alam :) "Cikgu nak tanya ....?"

No comments:

Post a Comment

Ada pertanyaan? Ada simbol-simbol tertentu yang diperlukan? Jangan risau, cuba lihat di bahagian 'gadget' simbol yang telah saya sediakan.

Saya akan jawab soalan anda selagi boleh :)

Fungsi Gubahan - Mencari Salah Satu Fungsi dalam Fungsi Gubahan

Assalamualaikum.  Topik ini saya dah pernah muat naik 11 tahun yang lalu. Ketika itu, saya masih muda remaja. Belum masuk universiti. Jadi, ...